Nieuws Workshop Communicatie en SkillsManagerMobiel

Workshop Communicatie en SkillsManagerMobiel bij Westland Autoschade

Vanwege de fusie tussen ABS Van der Schans in De Lier en Huisman in Maasdijk organiseerden directeuren Monique van den Bos en Dirk van der Schans in samenwerking met VOC een interactieve training. Dit om de medewerkers met een vertrouwd gevoel de fusie in te laten gaan. Want hun mensen staan altijd centraal. Na afloop van de workshop Communicatie en SkillsManagerMobiel kreeg VOC-adviseur Jeanine de Vries enthousiaste reacties van de medewerkers van Westland Autoschade.

Behoeften in kaart brengen

Om de fusie tussen de twee autoschadebedrijven in goede banen te leiden, is er behoorlijk wat werk verricht. VOC-adviseur Jeanine de Vries begeleidde de directie, was sparringpartner op HR-gebied en had een nauwe samenwerking met Monique van den Bos. Belangrijk was om de behoeften en prioriteiten van de nieuwe organisatie in kaart te brengen.

Jeanine: ‘Ons doel was om de neuzen van alle medewerkers dezelfde kant op te krijgen. Een fusie heeft veel impact op mensen. Belangrijk is om de veranderingen zo door te voeren dat iedereen er een vertrouwd gevoel bij heeft. We wilden een eenheid in de functieprofielen en arbeidsovereenkomsten creëren. Beide bedrijven hadden bijvoorbeeld hun eigen verzuimbeleid en huishoudelijk regelement. We misten certificaten en we moeten de FOCWA-normen hanteren. Daarom hebben we gekeken naar het bedrijfsopleidingsplan en hebben we er samen op HR-gebied één organisatie van gemaakt.’

Oefenen voor de vertaalslag

De workshop Communicatie maakte onderdeel uit van de fusie. Door middel van spelelementen leerden de mensen wat er mis kan gaan bij onjuiste communicatie. Jeanine: ‘En als een bericht niet goed aankomt, kun je je afvragen hoe dat komt. Is er niet goed geluisterd of is het verhaal wel duidelijk verteld? Door de oefeningen maakten we een vertaalslag naar de nieuwe organisatie. Hoe verloopt de communicatie hier en wat kunnen we verbeteren?’

Voor de workshop SkillsManagerMobiel, het systeem waarin alle HR-gesprekken digitaal verwerkt worden, namen de mensen plaats achter de computers die klaar stonden voor deze interactieve training. ‘Met elkaar hebben we bekeken of de functieprofielen klopten en iedereen heeft de eigen evaluatie zelf in het programma gezet. We stelden vragen als: Ben je tevreden met je functie? En wat zou je zelf kunnen veranderen binnen jouw functie of hoe zie je jouw ontwikkeling binnen deze organisatie?

Monique van den Bos kijkt terug op een positieve samenwerking. ‘De begeleiding vanuit de VOC is heel goed en professioneel verlopen. Met elkaar hebben we op HR-gebied het nodige veranderd en onzen nieuwe plannen op een juiste manier op de rit gekregen. Mijn mensen vonden de workshop erg interessant en leerzaam. Wij zien de toekomst van Westland Autoschade positief tegemoet.’

Iets voor jou?

Heb je interesse in een workshop(s) op maat? Neem dan contact op met een medewerker van VOC klantcontact, 0252-242322 of klantcontact@voc.nl. Voor meer informatie over SkillsManager kun je kijken op www.skillsmanagermobiel.nl.






Nieuwsoverzicht